reakcie (0)
Najdôležitejším faktorom pri výbere tých správnych kancelárskych priestorov je predpoklad, že užívatelia daného priestoru sa budú pri svojej pracovnej činnosti cítiť dobre. Dosahovanie plnohodnotných pracovných výkonov sa dá podporiť práve prostredníctvom správne zariadených a dobre situovaných kancelárskych priestorov.
Klesajúci vývoj cien kancelárií na Slovensku ponúka záujemcom o prenájom väčšiu možnosť výberu. Práve vďaka nižšej hodnote jednotlivých objektov sa môžu potenciálni zákazníci poobzerať po viacerých dostupných priestoroch a skúsiť nájsť čo najkvalitnejšiu nehnuteľnosť za najnižšiu možnú cenu. V súčasnosti však cena nezohráva tú najdôležitejšiu úlohu ako tomu bolo donedávna a požiadavky klientov prikladajú dôraz na vybavenie a komfort. Stručne povedané, ak nebudú lacné priestory moderné a štandardne vybavené, firmy nebudú zaujímať.
Klasickým administratívnym budovám odzvonilo
Staré obdĺžnikové administratívne budovy s monotónnymi fasádami nespĺňajú štandard modernej doby a často v nich nájdeme staré priestory, ktoré nie sú najvhodnejším prostredím na prácu. Medzi súčasnými novostavbami len ťažko nájdete ich napodobeniny, pretože súčasná architektúra dbá o spojenie interiérového vybavenia s vonkajším vzhľadom, ktorý má na užívateľov kancelárií pôsobiť omnoho priaznivejšie ako staré budovy. Aj preto sa vlastníci nehnuteľností zaujímajú o zahrnutie moderných prvkov do oboch sfér, interiéru aj exteriéru.
Čoraz viac developerov si berie inšpiráciu z rôznych svetových administratívnych objektov, v ktorých sídlia zaujímavé kancelárske priestory spĺňajúce najmodernejší štandard prinášajúci komfort, dizajn a príjemnú atmosféru počas práce. Práve spojenie týchto troch atribútov je smerodajné pre vytvorenie ideálneho priestoru podporujúceho vynikajúce pracovné výsledky a zároveň dokáže ponúknuť novým nájomcom vhodné priestory pre ich účely. Ak má byť vnútorný priestor ideálny pre tvorbu dobrej pracovnej atmosféry, potrebuje aj dostatok denného svetla, priestrannosť a hlavne pokoj, vďaka ktorým pôjde práca zaručene lepšie.
V ústrety nájomníkom
Odborníci z oblasti realít a prenájmu nehnuteľností sa zhodujú v názore, že súčasné novostavby ponúkajúce voľné kancelárie sú z hľadiska vybavenia stále lepšie. Nejde len o konkrétny priestor a stôl, za ktorým pracovník sedí, ale jedná sa o celkovú občiansku vybavenosť, ktorá je užívateľom priestorov k dispozícií. Dostupnosť, voľné parkovacie miesta, blízke športové centrá alebo dopravná infraštruktúra na úrovni sú súčasťou dnešnej stavebnej stratégie a podnikatelia vyhľadávajú práve objekty, ktoré ponúkajú tieto služby.
Rozdiely v nárokoch na kancelárske priestory
Každá spoločnosť, ktorá potrebuje na vykonávanie svojej pracovnej činnosti kancelárske priestory, môže mať celkom odlišné požiadavky. Tieto rozdiely sú vo väčšine prípadov závislé na veľkosti konkrétnej firmy a počtu jej zamestnancov. Takisto sa berie do úvahy aj konkrétne zameranie spoločnosti a jej zamestnanecká štruktúra, podľa čoho sa dá rýchlo zistiť (ne)vhodnosť konkrétnych objektov.
Samostatný živnostník – Najmenšie nároky na priestory bude mať samostatne podnikajúca osoba, ktorá nemá zamestnancov a firmu vedie sama. Jedná sa o živnostníkov, ktorí potrebujú na svoju prácu kanceláriu, no budú v nej sedieť sami a preto nemusia zohľadňovať druhých. Môžu si vybrať vhodné miesto s nízkou cenou, kde sa im bude dobre a v kľude pracovať.
Malá firma s minimom zamestnancov – V prípade malej firmy s počtom zamestnancov do 10 až 15 môže postačiť jeden väčší priestor, ktorý bude poskytovať dostatok priestoru pre všetkých. Najmä štruktúra sprostredkovateľských finančných spoločností využíva jednu spojenú kanceláriu, pretože v nej vykonáva školenia, prednášky a motivačné tréningy.
Stredné firmy – Tu sa jedná o firmy združujúce väčší počet zamestnancov, ktorí si už nevystačia s jednou kanceláriou a preto využívajú viacero priestorov súčasne. Často si prenajímajú celé poschodia alebo aspoň zopár miestností vedľa seba, aby boli pracujúce osoby vždy na dosah ruky. Stredné firmy už patria k tým, ktoré začínajú využívať otvorené typy kancelárií s väčším počtom ľudí v miestnosti, no na Slovensku to ešte nie je bežné.
Štátne organizácie, medzinárodné spoločnosti, korporácie – Ich typický zaužívaný model si môžete všimnúť pri návštevách banky, poisťovní či štátnych úradov. Ide o jasne vymedzenú štruktúru, pri ktorej manažment a riaditeľstvo obsadzuje samostatné uzatvorené kancelárie a radoví zamestnanci sedia na spodných poschodiach v otvorených predelených priestoroch. Takéto veľké inštitúcie si neprenajímajú len niekoľko kancelárií, dohodnú sa s developermi na prenájme celej alebo väčšinovej časti budovy.
„Sharing“ novým trendom na Slovensku
Sharing je vlastne výraz označujúci zdieľanie pracovného miesta. Tento termín je bežne používaný vo veľkých medzinárodných spoločnostiach, kde sa pracuje flexibilným štýlom výmeny pracovného miesta. Jeden zamestnanec nemá samostatné pracovné miesto ako to poznáme z praxe, ale v rámci lepšej efektivity pracovných úloh sa o kanceláriu bude deliť s ostatnými kolegami. Je otázne či sa takýto mechanizmus práce v kancelárií presadí vo väčšom, pretože sčasti môže spôsobovať chaos. Slováci sú viac zvyknutí na obsadenie jedného samostatného miesta, poprípade pracujú v stabilných dvoj-trojčlenných skupinkách.
Pribúda aj oddychových zón
Vytváranie rôznych oddychových zón k nám prišlo takisto zo západných kruhov, kde takáto interiérová vymoženosť prevláda ako súčasť spoločností sústreďujúcich zamestnancov v kanceláriách dosť dlho. Niektoré spoločnosti pracujú do večerných hodín a preto je potrebné nechať ľudí aj oddýchnuť, poprípade načerpať nové sily. Tento model fungovania zamestnaneckej štruktúry sa týka najmä väčších spoločností, ktoré stavajú na báze otvorených priestorov. Aj keď sú zamestnanci prepojení a môžu lepšie komunikovať vrátane využívania „sharingu,“ ide o spôsob s nedostatkom súkromia a kľudu pri práci, na základe čoho začali vznikať takéto relaxačné oázy.
Ak sa takisto chystáte prenajať si nejakú kanceláriu, veríme, že Vám pri výbere pomôžu aj naše rady. Pre spokojnosť s daným priestorom nezabudnite zohľadniť Vaše individuálne požiadavky na komfort, nakoľko sami najlepšie viete čo potrebujete. Pokiaľ máte aj nejakých zamestnancov, určite bude dosť oceneniahodným krokom, ak ich takisto zapojíte do výberu, veď aj oni sa rovnocenne podieľajú na úspechu spoločnosti.